Clicky

ترفندهای حرفه ای عکاسی با گوشی موبایل

 

 

با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و استفاده از دوربین‌های باکیفیت و همچنین پیشرفت شبکه‌های اجتماعی عکاسی و ثبت عکس‌های خوب اهمیت بیشتری پیدا کرد و به همین دلیل نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند در حال حاضر دوربین آن است. در ادامه این مطلب در ابتدا به شما سایتی برای مشاهده نمره دوربین گوشی‌ها و مقایسه این نمره با یکدیگر را معرفی کرده و در ادامه راه کارهایی برای عکاسی بهتر با گوشی را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید تصاویر حرفه‌ای‌تری با گوشی خود به ثبت برسانید.

 

 

معرفی سایت Dxomark


اگر به ۱۵ سال قبل برگردیم، گوشی‌ها یا دوربین نداشتند و یا دوربین‌ آن‌ها در سطح بسیار پایینی قرار داشت و برای گرفتن عکس‌های خوب مجبور بودید تا از دوربین عکاسی استفاده کنید.

با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و اهمیت هرچه بیشتر عکس‌ها، بخش دوربین گوشی‌ها اهمیت به مراتب بیشتری پیدا کرد و سازندگان نیز با علم به همین موضوع به سمت کیفیت بیشتر دوربین‌ گوشی‌ها رفتند.

پیشرفت اولیه بیشتر در کیفیت دوربین اصلی بود و تا چند سال قبل هم خبری از لنزهای فوق عریض، تله فوتو، ماکرو و غیره در تلفن‌های هوشمند نبود و ورود این دوربین‌ها نشان از اهمیت بسیار بالای بخش دوربین گوشی‌های حال حاضر دارد.

در سال ۲۰۲۱ به نقطه‌ای رسیده‌ایم که حتی گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی از ترکیب چهار لنز در قاب پشتی و یک دوربین سلفی در قاب جلویی استفاده می‌کنند و در پرچمداران هم بخش دوربین به یکی از معیارهای اصلی برای خرید تبدیل شده است.

حال تصور کنید که می‌خواهید یک میان‌رده یا پرچم‌دار خریداری کنید و معیار اول شما برای خرید کیفیت دوربین‌ها و عکس و فیلم‌های ثبت شده با آن‌ها است. باید از چه طریقی از کیفیت دوربین گوشی مورد نظر آگاه شوید؟ آیا راهی وجود دارد که دوربین گوشی‌ها را تحت عنوان عدد با هم مقایسه کنید؟

خوشبختانه جواب به این سوال مثبت است و سایت Dxomark در سال ۲۰۰۸ در همین زمینه ارزیابی دوربین گوشی‌های هوشمند، شروع به فعالیت کرد. در ادامه‌ی این مطلب قرار است بیشتر با Dxomark آشنا شویم و سپس به بهترین گوشی‌های بازار از دید این سایت بپردازیم.

 

 

پس اگر بخش دوربین برای شما اهمیت زیادی دارد و در عین حال ابزار خوبی برای مقایسه این بخش در اختیار ندارید، حتما در ادامه‌ی این مطلب جذاب و کاربردی با دارابیـ  بلاگ همراه باشید.

این سایت به طور تخصصی بخش‌های مختلف دوربین اصلی و همچنین دیگر دوربین‌ها را مورد بررسی قرار داده و به هر بخش نمره‌ای اختصاص می‌دهد. در نهایت میانگین این نمره‌ها نمره‌ی نهایی دوربین یک گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند.

در این بررسی تخصصی کیفیت عکس‌های روز و شب، کیفیت تصاویر در حالت زوم و کیفیت ویدئوها سنجیده می‌شود و به صورت جزئی‌تر هم تصاویر از نظر رنج دینامیکی، دقت رنگ، شارپنس، روشنایی، نویز و … مورد بررسی قرار می‌گیرند.

نمره‌ی بالاتر یک گوشی در Dxomark به معنای بهتر بودن کلیت دوربین‌های آن است و ممکن است یک گوشی با نمره‌ی پایین‌تر در بخشی به خصوص عملکرد بهتری داشته باشد و اگر در خرید گوشی بخش خاصی برای شما اهمیت زیادی دارد باید به این نکته توجه داشته باشید.

مثلا تصور کنید یک گوشی در بخش زوم نمره‌ی قابل قبولی دریافت نکند و همین موضوع باعث شود تا میانگین کلی نمرات آن محصول کاهش پیدا کند، در صورتی که ممکن است در بخش کیفیت تصاویر در نور روز عملکرد بهتری از گوشی با نمره‌ی کلی بالاتر داشته باشد.

 

ترفندهایی برای ثبت تصاویری حرفه‌ای‌تر


در ثبت عکس‌ها اگر نکاتی ساده را رعایت کنید کیفیت خروجی تصاویر شما بسیار بهتر می‌شود و به بیان ساده می‌توانید حرفه‌ای‌تر عکاسی کنید. در ادامه این بخش به شما چندی از این ترفندها را آموزش می‌دهیم.

 

استفاده از قابلیت Grid lines


یکی از مهم‌ترین موارد در ثبت یک عکس خود کادربندی مناسب است. در واقع اگر عکسی کادربندی درستی نداشته باشد به سختی می‌توان آن را عکس خوبی به حساب آورد، پس توجه ویژه به این موضوع داشته باشید. این روش قطعا یکی از ترفند های عکاسی با گوشی شیائومی هم محسوب می‌شود.

اما به چه صورت می‌توان کادربندی بهتری داشت؟ در واقع به چه طرقی می‌توان تصاویر را با کادربرندی بهتر به ثبت رساند؟ گوشی‌های مختلف در هنگام ثبت تصاویر قابلیتی به نام grid lines دارند که با روشن کردن آن خطوطی عمودی و افقی در تصویر پدیدار می‌شود و به شما کمک می‌کند تا کادربرندی بهتری داشته باشید.استفاده از قابلیت Grid lines

در گوشی‌های ایفون برای فعال کردن این قابلیت کافیست به Settings بروید و سپس به روی گزینه Photos & Camera کلیک کنید و در نهایت قابلیت Grid را روشن کنید. حال اگر به دوربین مراجعه کنید خطوط هنگام ثبت تصویر به دوربین اضافه شده‌اند تا شما کادربندی دقیق‌تری داشته باشید.

 

 

برای اجرای این ترفند عکاسی با گوشی سامسونگ در این گوشی ها به دوربین وارد شوید و سپس به پایین اسکرول کنید تا به گزینه grid lines برسید و حال این گزینه را فعال کنید. مراحل برای دیگر برند‌ها مانند شیائومی و هواوی و … نیز دقیقا مشابه است و باید به تنظیمات دوربین مراجعه کنید.

 

فوکوس صحیح


در دنیای گوشی‌های هوشمند و به خصوص در سال 2022 تقریبا می‌توان گفت که همه گوشی‌ها و دوربین اصلی آن‌ها از AF یا فوکوس خودکار بهره می‌برد و می‌تواند به صورت خودکار سوژه مورد نظر را تشخیص داده و به روی آن فوکوس کند.

درست است که این فوکوس خودکار اکثر مواقع به خوبی عمل می‌کند اما گاهی نیز خطا دارد به خصوص در گوشی‌های میانرده و اقتصادی که سخت افزار و سنسور ضعیف‌تر است و درصد خطای آن هم افزایش پیدا می‌کند.

پس همیشه دقت بسیاری به روی فوکوس صحیح عکس داشته باشید. برای اطمینان از این موضوع هنگام ثبت عکس حتما به روی سوژه مورد نظر در تصویر کلیک کنید تا علاوه بر فوکوس خودکار دوربین به صورت دستی نیز به روی سوژه مورد نظر شما فوکوس کند.

 

خلوت بودن اطراف سوژه


تلاش کنید که هنگام ثبت عکس بین سوژه و پس زمینه فضای خالی وجود داشته باشد؛ چرا که این ترفند می‌تواند یک عکس خوب را به یک عکس عالی تبدیل کند. برای انجام این کار مثلا اگر می‌خواهید کنار دریا تصویری به ثبت برسانید جوری فریم را تنظیم کنید که در عکس بین سوژه و دریا فاصله وجود داشته باشد.

به طور کلی هر چه قدر این فضا بیشتر باشد سوژه بیشتر به چشم می‌آید و پس زمینه بیشتر خودنمایی می‌کند. یکی از دلایلی که تصاویر به روی ارتفاع و روی صخره و … خوب از آب درمی‌آید همین داستان فاصله میان سوژه و پس زمینه است.

پس تا حد امکان تلاس کنید تا این موضوع در تصاویر رعایت شود.

 

زاویه ثبت تصویر اهمیت زیادی دارد


هنگام ثبت عکس نیز مانند هر هنر دیگری باید خلاقیت به خرج بدهید تا عکس شما جذاب‌تر شود. یکی از روش‌هایی که می‌توانید تصویری بهتر و حرفه‌ای‌تر به ثبت برسانید و عکس‌ها را از حالت تکراری خارج کنید ثبت سوژه یا سوژه‌ها در زاویه غیر متعارف است.

 

 

 

 

به طور معمول تصاویر اکثرا از روبرو یا کمی بالاتر و پایین‌تر از سوژه به ثبت می‌رسند در صورتی که شما می‌توانید این زاویه را کاملا تغییر دهید. مثلا تصور کنید که در کتابخانه‌ای هستید و می‌خواهید که از قفسه کتاب‌ها عکسی جذاب به ثبت برسانید.

ساده‌ترین راه حل این است که روبروی قفسه ایستاده و به صورت مستقیم از شلف کتاب‌ها عکس بگیرید، اما حالا تصور کنید که به کمک یک نردبان یا هر وسیله دیگری کمی بالاتر بروید و بتوانید از بالا شلف کتاب‌ها را با زاویه حدود 30 درجه‌ای ثبت کنید. عکس نهایی بسیار جذاب‌تر از حالت ابتدایی می‌شود.

همین قضیه در مورد ثبت سوژه از زاویه کف زمین و زاویه حدود 30 یا 40 درجه نیز وجود دارد که باعث می‌شود سوژه شما در نهایت قدرتمندتر و با ابهت‌تر به نظر برسد. پس به زاویه ثبت عکس توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

از رفلکس نور و تصویر استفاده کنید


تصاویر به صورت بسیار جذابی در آب بازتاب دارند و در واقع هنگام ثبت برخی از سوژه‌ها اگر مقدار کمی زمین را خیس کنید می‌توانید تصویری بسیار جذاب از خود سوژه و بازتاب آن به روی زمین به ثبت برسانید، گویی که در حال عکاسی از سوژه و سوژه دیگر در جهانی موازی هستید.

از طرف دیگر آینه می‌تواند نور را بازتاب دهد و به شما کمک کند تا از آفتاب یا هر منبع نور دیگری در جهتی که می‌خواهید بهره ببرید. اگر بتوانید نور بازتاب سوژه مورد نظر را در زاویه صحیحی به سوژه خود بتابانید می‌توانید جذابیت عکس خود را چند برابر کنید.

 

 

به تقارن توجه داشته باشید


درست است که در بسیاری از مواقع باید از خلاقیت خود کمک بگیرید و از چارچوب‌های موجود خارج شوید اما فراموش نکنید که در بسیاری از مواقع رعایت تقارن در تصاویر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

 

بسته به سبک و استایلی که عکاسی می‌کند و بسته به سوژه می‌توانید تصمیم بگیرید که عکس شما متقارن باشد یا خیر ولی به طور کلی باید توجه داشته باشید که تصاویر متقارن در نگاه مخاطب آرامش بیشتری را ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود که فرد حس بهتری داشته باشد.

 

به دنبال سوژه‌های متعدد باشید


تصویری که در آن از یک سوژه تعداد زیاد با ابعاد و اندازه و شکل یکسان وجود داشته باشد حس بسیار خوبی را به دیگران منتقل می‌کند و باعث جذاب‌تر شدن تصویر شما می‌شود. مثلا تصویر کنید که چهار ظرف صبحانه با شکل و شمایل یکسان و محتویات یکسان دارید.

اگر این چهار ظرف را به طور متقارن و با فاصله مساوی از یکدیگر بچینید باعث جلب توجه هر بیننده‌ای می‌شود و نظر همه افراد را بیشتر به خود جلب می‌کند. این موضوع مثلا در مورد سنگ‌های هم اندازه و هم شکل کنار ساحل نیز صدق می‌کند و می‌توانید از سوژه‌های این چنینی نهایت استفاده را ببرید.

 

از فیلترهای تک رنگ استفاده کنید

 


ترفند عکاسی با گوشی در طبیعت

 

استفاده از فیلترهای تک رنگ باعث می‌شود تا در برخی از مواقع سوژه مورد نظر شما بسیار بیشتر به چشم بیاید. فیلترهای تک رنگ فیلترهایی هستند که کل عکس را به جز یک رنگ مشخص سیاه و سفید می‌کنند.

مثلا تصور کنید که از یک گل بنفش عکسی به ثبت رسانده‌اید. اگر از فیلتر تک رنگ بنفش استفاده کنید کل عکس به جز گل سیاه و سفید شده و این موضوع باعث جلوه بیشتر سوژه اصلی یا همان گل می‌شود.

پس بسته به سوژه و خلاقیت خود از این فیلترهای تک رنگ استفاده کنید تا سوژه بیشتر از حالت اول جلوه داشته باشد.

 

 

تا حد امکان از زوم استفاده نکنید


اگر گوشی شما از دوربین تله فوتو استفاده می‌کند شما می‌تواند تا مثلا 3 یا 5 برابر به روی سوژه مورد نظر خود به صورت اپتیکال و بدون کاهش کیفیت زوم کنید. اما در بسیاری از گوشی‌های هوشمند شاهد این لنز نیستیم و به همین دلیل توصیه نمی‌کنیم که از زوم دیجیتال استفاده کنید.

دلیل این گفته این است که اگر از دور از یک سوژه عکاسی کنید در هر زمان که خواستید می‌توانید عکس را ویرایش کرده و سوژه مورد نظر را جدا کنید ولی عکس زوم شده دیگر امکان ویرایش‌های بیشتر را از شما می‌گیرد. این یک ترفند عکاسی با گوشی در خانه هم محسوب می‌شود وقتی فاصله شما با چهره افراد زیاد است.

دلیل دیگر این موضوع نیز قابلیت Quad bayer است. این قابلیت در اکثر گوشی‌های هوشمند وجود دارد و باعث می‌شود که مثلا خروجی یک دوربین 64 مگاپیکسلی تنها 16 مگاپیکسل باشد.

از آنجایی که حالت پیش فرض دوربین گوشی‌های همین 16 مگاپیکسل است زمانی که شما زوم می‌کنید کیفیت کاهش پیدا می‌کند اما اگر رزولوشن دوربین را به روی رزولوشن کامل قرار دهید و سپس عکس را برش بزنید کیفیت عکس بسیار بهتر می‌شود.

پس به قضیه زوم کردن هنگام استفاده از دوربین توجه ویژه داشته باشید.

 

روشنایی عکس را تنظیم کنید


دوربین گوشی‌ها به صورت خودکار بخش‌های مختلف از جمله روشنایی را تنظیم می‌کنند اما گاهی نیاز است که خودتان به صورت دستی روشنایی تصویر را کم یا زیاد کنید. مثلا تصور کنید که می‌خواهید از ماه عکاسی کنید.

از آنجایی که خود ماه سوژه‌ای روشن است اگر روشنایی عکس را کاهش ندهید جزئیات خود ماه چندان خوب به ثبت نمی‌رسد. در اکثر برندها برای تنظیم روشنایی عکس کافیست به روی سوژه کلیک کرده و از طریق بالا یا پایین بردن دست خود روشنایی را کم یا زیاد کنید.

پس از طریق تغییر این میزان روشنایی می‌توانید جلوه‌های ویژه‌ای برای عکس‌های خود به وجود بیاورید.

لنز خود را قبل از عکاسی تمیز کنید


یکی از دلایلی که کیفیت عکس‌های گرفته شما خوب از آب درنمی‌آید و تصاویر حالت تار به خود می‌گیرند همین کثیف بودن لنز دوربین هنگام عکاسی است. همان طور که می‌دانید دوربین گوشی‌ها در حال حاضر عموما بیرون زدگی زیادی دارند و به طور ناخواسته این لنزها را با انگشت لمس می‌کنیم و باعث کثیف شدن لنز می‌شویم.

پس هر بار که می‌خواهید عکاسی کنید مطمئن شوید که لنزهای شما کاملا تمیز هستند. لنزها را با هر دستمالی تمیز نکنید و دستمال عینک برای این کار استفاده کنید تا لنز آسیب نبیند و در واقع به روی آن خش ایجاد نشود.

 

 

پشت به منبع نور عکاسی کنید


یکی از دلایلی که عکس‌ها را کاملا خراب می‌کند این است که سوژه مورد نظر شما روبروی منبع نور باشد و منبع نور در واقع پشت سر سوژه قرار بگیرد. مثلا تصور کنید که خورشید پشت سر سوژه مورد نظر شما باشد.

وجود منبع نوری در پشت سوژه باعث ایجاد سوختگی بخشی از تصویر یا تاریک شدن کل عکس می‌شود؛ چرا که اگر دوربین به روی منبع نور فوکوس کند روشنایی را کاهش می‌دهد و عکس تاریک می‌شود و یا به روی سوژه فوکوس می‌کند و منبع نور باعث از بین رفتن بخشی از سوژه می‌شود.

پس هنگام عکاسی سعی کنید که نور به صورت مستقیم در دوربین نباشد تا تصاویر شما با کیفیت بهتری به ثبت برسد.

 

دست خود را ثابت نگه دارید


برخی از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند از لرزشگیر اپتیکال تصویر یا OIS استفاده می‌کنند. این قابلیت باعث می‌شود لرزش دست شما به روی کیفیت نهایی تصاویر تأثیر کمتری بگذارد و تصاویر با لرزش دست مات نشوند.

اما در دوربین‌هایی که از این قابلیت بی بهره هستند بسیار مهم است که دست شما لرزش کمی هنگام ثبت عکس داشته باشد. لرزش دست باعث مات شدن عکس و از بین رفتن بخش زیادی از جزئیات می‌شود.

 

سوالات متداول


برای چک کردن نمره دوربین گوشی چه کار کنیم؟ سایت Dxomark در سال ۲۰۰۸ در همین زمینه ارزیابی دوربین گوشی‌های هوشمند، شروع به فعالیت کرد. این سایت به طور تخصصی بخش‌های مختلف دوربین اصلی و همچنین دیگر دوربین‌ها را مورد بررسی قرار داده و به هر بخش نمره‌ای اختصاص می‌دهد. در نهایت میانگین این نمره‌ها نمره‌ی نهایی دوربین یک گوشی هوشمند را تشکیل می‌دهند.

بیشترین نمره در Dxomark مربوط به کدام گوشی است؟ گوشی Huawei P50 Pro با نمره 144 در صدر این جدول قرار گرفته است. البته در نظر داشته باشید که نمره‌ی بالاتر یک گوشی در Dxomark به معنای بهتر بودن کلیت دوربین‌های آن است و ممکن است یک گوشی با نمره‌ی پایین‌تر در بخشی به خصوص عملکرد بهتری داشته باشد و اگر در خرید گوشی بخش خاصی برای شما اهمیت زیادی دارد باید به این نکته توجه داشته باشید.

بهترین فیلم برداری برای کدام گوشی است؟ سال‌های زیادی است که ایفون‌ها بهترین گوشی‌های بازار در زمینه فیلم برداری هستند و در حال حاضر نیز خانواده ایفون 13 بهترین دستگاه‌های موجود در بازار این منظر هستند.

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جدیدترینـ ــهای بازار موبایل دارابیـ

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید