Clicky

مقایسه گوشی Xiaomi 13 Lite و A54 سامسونگ

 

اگر در بازه ۱۳ تا ۱۸ میلیون تومان دنبال خرید یه گوشی میان رده رو به بالا باشید، دوتا گوشی نسبتا تازه وارد و خوش دست از برندهای سامسونگ و شیائومی پیدا میشه که میتونن عملکرد بسیار خوبی رو به نسبت قیمت، به شما بدن و با اینکه یه مقداری در ماه های اخیر افزایش قیمت داشتند، هنوز جزو بهترین گزینه ها برای خرید در این بازه به حساب میان. این دو رقیب گوشی های سامسونگ A54 و شیائومی 13 لایت هستند که عملکرد کلی بسیار نزدیکی با هم دیگه دارند. اگه قصد خرید هر کدوم از این گوشی های رو دارید و یا دنبال یه گوشی خوش ساخت و با ارزش خرید بالا در این حدود قیمتی می گردید، مقایسه گوشی سامسونگ A54 و Xiaomi 13 Lite رو از دست ندید و تا آخر این پست همراه ما باشید.

 

 

مقایسه طراحی سامسونگ A54 با Xiaomi 13 Lite

 

هر دو گوشی نسبتا کوچیک و خوش دست و با طراحی مدرن و به روز به حساب میان اما گوشی A54 با استفاده از یه طراحی یکپارچه به گوشی های سری S23 سامسونگ شباهت بیشتری پیدا کرده. گوشی 13 لایت هنوز یک مقداری به گوشی های قدیمی تر شیائومی نزدیکه و از یه طراحی با جزیره دوربین مجزا و بدنه نسبتا خمیده استفاده میکنه. حذف جزیره دوربین از گوشی های سری A امسال باعث شده ظاهر این گوشی جذاب تر و خاص تر بشه. لنزها به صورت عمودی و زیر یک خط قرار گرفتند و کاملا با بدنه ترکیب شدند. گوشی شیائومی از یه جزیره مستطیلی شکل استفاده کرده که سه تا دوربین گوشی رو در یه دایره بزرگ و یه دایره کوچیک در زیر هم جا داده که یه ظاهر جالب اما نسبتا قدیمی به گوشی داده. گوشی سامسونگ از یه طراحی کاملا تخت در پنل پشتی و فریم با یه خمیدگی کوچیک استفاده میکنه که بخش پشتی از شیشه ساخت شده اما فریم پلاستیکه گوشی شیائومی هم از همین متریال استفاده میکنه ولی بدنه طراحی خمیده ای داره و حس بهتری توی دست داره. این حس بهتر و خوش دستی فقط به خاطر نوع طراحی بدنه نیست، گوشی 13 لایت هم حدود 1 میلی متر قطر کمتری داره و هم حدود 30 گرم سبک تره و با اینکه نمایشگر بزرگتری داره گوشی خوش دست تر و جذابی تری به حساب بیاد و میتونه به خصوص برای خانم ها با رنگ بندی جذاب تری هم که داره گوشی مناسب تر به حساب بیاد.

 

 

 

 

 

 

در زمینه طراحی صفحه نمایش شیائومی برنده بازی به حساب میاد و با استفاده از یه نمایشگر که حدود 89.5 درصد از پنل جلویی رو به خودش اختصاص داره، یه گوشی خوشگل و زیبا به شمار میره اما گوشی A54 در دسته گوشی های با حاشیه بالاست و نمایشگرش حدود 82.9 درصد از پنل جلویی رو گرفته و خیلی فضای قابل دسترسی زیادی به شما نمیده. دوربین سلفی توی گوشی A54 در یه پانچ هول با حاشیه معمولی وسط نمایشگر قرار داره اما گوشی 13 لایت از یه ناچ بالشت طور و طویل استفاده میکنه که دو تا دوربین سلفی گوشی رو توی خودش جا داده و یه مقداری باعث زشت شدن این بخش شده. یه تفاوت دیگه در نوع پنله، شیائومی از یه نمایشگر خمیده استفاده میکنه که شاید به مزاق همه خوش نیاد اما نمایشگر گوشی A54 به صورت تخت ساخته شده.

برای محافظت نمایشگر هر دو گوشی از گوریلا گلس 5 استفاده شده که میتونه تا حدودی در مقابل خط و خش از گوشی مراقبت کنه. یه برتری گوشی A54 در این بخش استفاده از گواهی IP67 که امنیت بهتری به این گوشی در مقابل نفوذ مایعات و گرد و غبار میده اما گوشی 13 لایت به گواهی IP53 بسنده کرده که خیلی در مقابل نفوذ گرد و غبار مقاوم نیست و بهتره در کنار دریا از گوشی خیلی استفاده نکنید. حسگر اثر انگشت هم برای هر دو گوشی رو نمایشگر قرار داره که از سرعت و دقت مناسبی برخورداره و دسترسی خوب و بدون مشکل خاصی داره.

در مجموع گوشی Xiaomi 13 Lite در این بخش گوشی خوش دست و زیباتری به حساب میاد و با داشتن یه نمایشگر با اندازه مناسب و حاشیه کم حس بهتری رو موقع استفاده به شما میده و در استفاده طولانی مدت هم کمتر به دستتون فشار وارد میکنه اما گوشی A54 سامسونگ با اینکه اندازه مناسبی داره به خوش دستی رقیبش نیست و یه مقداری قطور تر و سنگین تره. البته یه برتری کوچیک این گوشی داشتن گواهی IP67 که شاید برای خیلیا اهمیت زیادی نداشته باشه.

در ادامه ببینید :

 

مشاهده بررسی کامل Samsung A54

مشاهده بررسی کامل Xiaomi 13 lite

 

مقایسه صفحه نمایش سامسونگ A54 با Xiaomi 13 Lite

 

گوشی شیائومی از یه نمایشگر خمیده با پنل امولد و اندازه 6.55 اینچی استفاده میکنه که حدود 0.15 اینچ از گوشی رقیب بزرگتره و هم حاشیه کمتری داره و هم فضای در دسترس بیشتری به شما میده. هر دو رزولوشن 1080 دارند و از نرخ به روز رسانی 120 هرتزی استفاده میکنن که هم تجربه با کیفیت و جزئیات مناسبی رو به شما میده و هم سریع و روونه. برای هر دو گوشی از تاچ سمپلینگ 240 هرتزی استفاده شده تا پاسخ دهی به دستورهای شما مناسب باشه و تجربه روونی رو موقع کار با گوشی داشته باشید. رفرش ریت در هر دو گوشی به صورت هوشمند تغییر میکنه و با توجه به استفاده ای که از گوشی میکنید، این مقدار میتونه تغییر کنه.

هر دو گوشی از +HDR10 پشتیبانی میکنن اما گوشی 13 لایت از دالبی ویژن هم پشتیبانی میکنه که خیلی در استفاده روزمره و عادی از دو گوشی تفاوتی ایجاد نمیکنه و بیشتر در محتواهای با کیفیت بالا میتونه تاثیر گذار باشه. گوشی شیائومی امکان نمایش بیش از 68 میلیارد رنگ رو داره و میتونه ترکیب رنگی مناسب و زنده ای رو به شما نمایش بده. روشنایی هر دو نمایشگر بسیار خوبه و میتونه تا حدود 1000 نیت در حالت خودکار افزایش پیدا کنه و یه تجربه بدون مشکل رو در محیط بیرون از خونه به شما بده. در مجموع در این بخش تفاوت های خیلی زیادی بین دو گوشی وجود نداره و هر دو یه عملکرد بسیار خوب و نزدیک به گوشی های پرچمدار رو به شما میده. البته گوشی شیائومی 13 لایت یه کوچولو به خاطر نمایشگر با حاشیه کمتر و بازه رنگی بهتر میتونه جذاب تر باشه اما تفاوت در استفاده معمولی و روزمره خیلی مشخص و فاحش نیست.

 

مقایسه باتری گوشی سامسونگ A54 با شیائومی 13 لایت

 

گوشی a54 از یه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه و با کمک بهبودهایی که سامسونگ در بخش مصرف انرژی در پردازنده ایجاد کرده در کنار باتری با حجم مناسب میتونه حدود یک روز و حتی یک روز نیم در استفاده معمولی و نسبتا سبک به شما شارژ بده و میتونه یه شارژدهی خیلی مناسب رو داشته باشه و در هر نوع استفاده ای از تماشای ویدیو تا بازی گرفته عملکرد بهتری از خودش به نسبت گوشی رقیب نشون میده. گوشی شیائومی از یه باتری 4500 میلی آمپر ساعتی استفاده میکنه و با داشتن یه پردازنده اسنپدراگون با مصرف نسبتا بالا در استفاده معمولی رو به سنگین کمتر از یک روز به شما شارژدهی میکنه و به نسبت گوشی رقیب چیزی بین 20 تا 25 درصد شارژدهی کمتری داره و یکی از نقاط ضعف این گوشی جذاب به حساب میاد.

یه تفاوت مهم بین گوشی های سامسونگ و شیائومی در این بخش دیده میشه، سامسونگ در گوشی های اقتصادی و میان رده خودش هم به سمت حذف آداپتور از داخل جعبه رفته و با اینکه از آداپتور 25 واتی پشتیبانی میکنه خبری از آداپتور توی جعبه نیست و شما باید مبلغی بین 700 هزار تومان تا 1 میلیون تومان برای خرید آداپتور کنار بزارید. در نیم ساعت حدود 50 درصد گوشی شارژ میشه و شارژ کاملش هم حدود یک ساعت و ربع زمان میبره. توی جعبه شیائومی 13 لایت یه آداپتور 67 واتی قرار گرفته که توی نیم ساعت حدود 83 درصد گوشی رو شارژ میکنه و شارژ کاملش در حدود 45 دقیقه زمان میبره که برتری بسیار زیادی به نسبت رقیب داره و توی نصف زمان میتونه گوشی رو کاملا شارژ کنه.

در مجموع اگه شارژدهی بیشتر براتون اهمیت داره و مشکلی با صبر بیشتر برای شارژ کامل گوشی ندارید عملکرد گوشی A54 بسیار درخشانه اما گوشی شیائومی 13 لایت با اینکه شارژدهی خیلی خوبی نداره اما با داشتن یه سرعت شارژ زیاد و مناسب هنوز در این بخش حرف هایی برای گفتن داره.

 

مقایسه دوربین Samsung A54 با Xiaomi 13 Lite

 

گوشی A54 از سه تا سنسور 50 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 5 مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه. عکس های لنز اصلی حتی در شرایط نوری نامناسب جزئیات و کیفیت مناسب و وایت بالانس خوبی دارند و ادیت نرم افزاری خاص سامسونگ خیلی اذیت کننده و بیش از حد نیست و عکس ها در کنار زیبا بودن، رنگ های واقعی و مناسبی دارند. دوربین اولترا واید عملکرد خوبی داره و عکس های این لنز خیلی تفاوت زیادی با دوربین اصلی ندارند. دوربین ماکرو خیلی عملکرد فانتزی نداره و میشه ازش انتظار کیفیت قابل قبولی رو داشت. عکس های پرتره حتی در شرایط سخت سوژه رو به خوبی پیدا و جدا میکنن اما محو کردن پس زمینه یه مقداری حالت مصنوعی داره. دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی عکس هایی با جزئیات خوب و ترکیب رنگ واقعی میگیره و امکان فیلمبرداری 4k رو هم داره. لنز اصلی لرزشگیر اپتیکال داره اما در حالت 4k دوربین اصلی کار نمیکنه و باید سراغ حالت 1080 برید که کیفیت بسیار خوبی رو در بین گوشی های هم رده خودش داره.

از سه تا لنز 50 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو برای دوربین xiaomi 13 lite استفاده شده. لنز اصلی عکس هایی با جزئیات و دینامیک رنج خوب میگیره و به نسبت ترکیب و کنتراست رنگ ها مناسبه. عکس های پرتره شارپنس و جزئیات خوبی ندارند و توی جزئیات سخت مثل مو، خیلی جداسازی مناسبی نداره. عکس های لنز های فرعی ماکرو و اولترا واید خیلی خوب و جذاب نیستند و جزئیات زیادی در اونها دیده نمیشه. دوربین سلفی دوگانه از یه لنز اصلی واید 32 مگاپیکسلی و 8 مگاپیکسلی پرتره استفاده شده که در مجموع خیلی برتری خاصی به این گوشی نمیدن و نمیتونید انتظار عکس های فوق العاده رو ازش داشته باشید. رنگ عکس ها خوبه اما جزئیات مشکل داره و با اینکه عکس های پرتره سلفی به نسبت از گوشی های هم رده بهتر ثبت میشن اما یه مقداری در تشخیص سوژه های سخت مشکل داره. دوربین اصلی مثل گوشی رقیبا میتونه با کیفیت 4K و 30 فریم فیلمبرداری کنه و کیفیت فیلم ها و جزئیات و رنگ های مناسبی در فیلم ها دیده میشه اما لرزشگیر اپتیکال نداره و یه مقداری گرفتن ویدیوهای در حال حرکت با این گوشی سخت تره. از کیفیت 4k در دوربین سلفی خبری نیست و این لنز فقط میتونه با کیفیت 1080 و 60 فریم فیلمبرداری کنه که شاید برای همه افراد اهمیت خاصی نداشته باشه.

در مجموع با اینکه گوشی شیائومی 13 لایت امکانات مناسبی در این بخش داره و از یه سنسور دوگانه برای دوربین سلفی استفاده میکنه اما عملا رقابت رو با یه اختلاف خیلی کم به گوشی a54 میبازه و گوشی سامسونگی میتونه عملکرد کلی بهتری چه در بخش عکاسی و چه در بخش فیلمبرداری به شما بده و گوشی بهتری برای عکاس های نیمه حرفه ای به حساب میاد.

 

مقایسه قدرت پردازشی سامسونگ A54 با Xiaomi 13 Lite

 

سامسونگ A54 از پردازنده جدید و میان رده مخصوص سامسونگ یعنی اگزینوس 1380 استفاده میکنه و در چهار نسخه با 6/8 گیگ رم و 128/256 گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 2.2 عرضه میشه. در استفاده معمولی و روزمره همه چی روون و خوب اجرا میشه و لگ و باگ خاصی نداره. از لحاظ قدرت پردازشی و گرافیکی عملکرد تقریبا مناسبی داره و میتونه اکثر بازی های روز رو با گرافیک مناسب و فریم قابل قبولی اجرا کنه. در استفاده طولانی مدت هم خیلی دمای سطح گوشی بالا نمیره و به اصطلاح داغ نمیکنه. اما به خاطر استفاده از پردازنده اختصاصی اگزینوس مشکلات پشتیبانی نرم افزاری رو داره و دست شما در تنظیمات گرافیکی در بازی های خیلی باز نیست.

گوشی شیائومی 13 لایت از تراشه اسنپدراگون 7 نسل 1 استفاده میکنه که تراشه به روز و مناسبی به حساب میاد و قدرت پردازشی خوبی داره و در استفاده روزمره و معمولی میتونه تجربه مناسبی رو به شما بده. موقع بازی کردن و یا اجرای برنامه های سنگین میتونه تجربه مناسبی رو به شما بده و میتونه با گرافیک مناسب و خوب فریم قابل قبولی رو به شما بده البته در استفاده طولانی مدت یه مقداری داغ میکنه و دچار کاهش قدرت پردازشی میشه. توی دو نسخه با 8 رم و 128/256 حافظه ذخیره سازی عرضه میشه.

گوشی a54 قابلیت افزایش فضای ذخیره سازی از طریق کارت حافظه جانبی در کنار یک سیم کارت به صورت هیبریدی رو داره ولی برای گوشی Xiaomi 13 Lite باید به حافظه پیش فرض گوشی اتکا کنید و اگه احتیاج به فضای ذخیره سازی بالاتر دارید، باید سراغ نسخه با حافظه بیشتر برید. گوشی شیائومی 13 لایت حدود 10 درصد توی بنچمارک ها عملکرد بهتری از خودش نشون میده و برای بازی کردن گزینه مناسب تری به حساب میاد و مثل گوشی A54 در بعضی بازی ها تنظیمات گرافیکی کمتری نداره و با یه اختلاف کوچیک در این بخش برنده میشه اما در استفاده روزمره هر دو گوشی خوب و روونی به حساب میان.

 

مقایسه رابط کاربری سامسونگ A54 با شیائومی 13 لایت

 

گوشی شیائومی 13 لایت با اندروید 12 و MIUI 14 عرضه شده که امکان ارتقا به اندورید ۱۳ رو داره و میتونه در مجموع یه تجربه مناسب با امکانات شخصی سازی خوبی رو به شما بده اما رابط کاربری شیائومی باگ ها و مشکلات خاص خودش رو داره که نسبتا در نسخه جدید کمتر شده اما هنوز به روونی و راحتی باقی رابط کاربری ها نیستش. سامسونگ A54 از اندروید 13 و One UI 5.1 استفاده میکنه که در زمان عرضه هم تجربه به روزی رو به شما میده و یه رابط کاربری راحت و با امکانات شخصی سازی بسیار مناسب داره که به نسبت مشکلات و باگ های کمی داره. از لحاظ پشتیبانی نرم افزاری هم سامسونگ در این بخش برنده میشه و پشتیبانی 4 ساله به نسبت 2 ساله با کلی داستان و مشقت شیائومی، برگ برنده رو به گوشی این برند میده.

 

مقایسه اسپیکر Samsung A54 با Xiaomi 13 Lite

 

در این بخش شیائومی یه حرکت عجیبی زده و به جای اسپیکر استریو که در این بازه قیمتی معمول و رایجه، سراغ یه اسپیکر مونو رفته که هم صدای بلندی نداره و هم کیفیتش خیلی خوب نیست اما در عوض گوشی A54 یه اسپیکر استریو با بلندی مناسب و کیفیت و تفکیک صدای خوب داره که صدا رو به صورت بالانس پخش میکنه و در این بخش با قطعیت برنده به حساب میاد.

 

کدوم گوشی ارزش خرید بیشتری داره؟

 

گوشی شیائومی 13 لایت یه بدنه خوش ساخت و با اندازه و وزن مناسب داره و با اینکه از لحاظ ظاهری یه مقداری قدیمی به نظر میرسه ولی هم گوشی خوش دست تری به حساب میاد و هم نمایشگر با حاشیه کمتر و زیباتری داره که میتونه یه عملکرد تقریبا یکسان رو در مقایسه با گوشی A54 به شما بده و از لحاظ دقت رنگی هم یه مقداری بهتر عمل میکنه. در بخش دوربین گوشی A54 به صورت کلی عملکرد بهتری داره و میتونه گزینه مناسب تری برای عکاسان به حساب بیاد، البته گوشی شیائومی در این بخش ضعف خیلی خاصی نداره و میتونه پا به پای رقیبش حرکت کنه. در بخش شارژدهی هم گوشی سامسونگ گزینه بهتری به حساب میاد و خیلی راحت میتونه در استفاده روزمره و نسبتا سنگین یک روز همراه شما باشه اما گوشی شیائومی در این بخش نسبتا ضعیفه و شارژدهی مناسبی نداره اما در عوض در بخش سرعت شارژ و داشتن آداپتور داخل جعبه تا حدودی این ضعف رو جبران میکنه و میتونه یه مقداری خودش رو بالا بکشه. شیائومی 13 لایت در بخش قدرت پردازشی گوشی مناسب تر و بهتری به حساب میاد و میتونه در بازی ها و برنامه های سنگین تجربه بهتری به شما بده اما در استفاده روزمره تفاوت خیلی زیاد نیست. از لحاظ نرم افزاری و پشتیبانی طولانی مدت گوشی A54 گزینه بهتری به حساب میاد و اگه از گوشی طولانی مدت استفاده میکنید بهتره سراغ گزینه سامسونگی برید. در بخش اسپیکر هم شیائومی یه مقداری کم کاری کرده و با استفاده از یه اسپیکر مونو با کیفیت و بلندی صدای پایین بازی رو به A54 میبازه.

گوشی A54 برای نسخه با رم و حافظه 8/256 حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت داره که یه هزینه 700 تا 1 میلیون تومانی بابت خرید آداپتور بهش اضافه میشه. گوشی شیائومی 13 لایت برای همین نسخه حدود ۱۶ ۱۷ میلیون تومان قیمت داره که هزینه دیگه ای به خرید گوشی اضافه نمیشه و گزینه یه ذره گرون تری به حساب میاد. رقابت مشخصات فنی این دو گوشی برنده قطعی نداره و اگه دنبال یه گوشی خوش دست، زیبا و قدرتمند میگردید که یه مقداری شارژدهی ضعیف اما سرعت شارژ بسیار خوبی داره و به نسبت امکانات قیمت مناسبی هم داره سراغ این گوشی برید اما اگه از گوشی میخواد برای چند سالی استفاده کنید و عملکرد دوربین و شارژدهی براتون اهمیت بیشتری داره بهتره سراغ گوشی سامسونگ A54 برید. در کل میشه گفت گوشی سامسونگ a54 با اختلاف پرفروش تره و شیائومی ۱۳ لایت مخصوص خاص پسندهاست!

 

مشاهده قیمت روز Xiaomi 13 Lite

مشاهده قیمت روز سامسونگ a54

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جدیدترینـ ــهای بازار موبایل دارابیـ

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید