Clicky

مقایسه Poco X5 Pro با Poco X5 شیائومی

 

 

بین گوشی های میان رده بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان از شیائومی سراغ برند ردمی بریم یا پوکو؟ اگه پوکو باز باشید بهتره یه دو سه میلیون هزینه بیشتری کنید و گوشی Poco X5 Pro رو بگیرید و یا اینکه برید سراغ گوشی پوکو X5 و پول اضافی رو یه ساعت هوشمند یا یه هندزفری بلوتوث خوب بخرید؟ اگه شما هم بین این دو راهی گیر افتادید و یا قصد دارید یه گوشی جدید و به روز و با امکانات مناسب داشته باشید، با بررسی و مقایسه گوشی شیائومی Poco X5 و Poco X5 Pro همراه دارابیـ باشید.

 

مقایسه طراحی Poco X5 با Poco X5 Pro


در این بخش یک سری تفاوت های ریز اما در خور توجه بین دو گوشی وجود داره. هر دو گوشی ابعاد بسیار مناسب و خوبی دارند و با داشتن قطر در حدود ۸ میلیمتر گوشی های خیلی قطوری نیستند. با اینکه از پلاستیک برای ساخت گوشی استفاده شده کیفیت ساخت پایین نیست و حس خوبی موقع استفاده به شما میده. گوشی X5 pro در حدود ۱۸۱ گرم وزن داره که حدود ۸ گرم از نسخه معمولی سبک تره ولی این تفاوت وزنی خیلی چشمگیر نیست و هر دو گوشی های خوش دستی به حساب میان و حس راحت و گریپ مناسبی توی دست دارند. البته گوشی X5 Pro از یه طراحی کاملا تخت و مستطیلی شکل استفاده میکنه و تقریبا هیچ خمیدگی خاصی در گوشی دیده نمیشه ولی گوشی X5 از یه طراحی منحنی شکل در پنل پشتی استفاده میکنه که باعث میشه یه مقداری بهتر توی دست جا بشه ولی خب اون شیک و جذاب بودن نسخه پرو رو نداره.

 

 

 

 

از لحاظ ظاهری با همون طراحی گوشی های پوکو طرفیم و جزیره دوربین مستطیلی شکل و بزرگ پوکو توی قسمت پشتی دیده میشه و چینش دوربین ها در دو گوشی تفاوت خاصی نداره و عمده تفاوت گوشی در این بخش همون طراحی خمیده به نسبت تخت بین این دو هست. گوشی X5 Pro یه بدنه مات مات داره که خیلی کثیفی و لکه روی اون باقی نمی‌مونه و رنگ زرد استفاده شده طراحی خیلی جذاب و خاصی به گوشی داده اما گوشی X5 از یه بدنه براق استفاده میکنه که یه مقداری راحت کثیف میشه. حسگر اثر انگشت روی هر دو گوشی با دکمه پاور ترکیب شده که سرعت و دقت مناسبی هم دارند.

هر دو گوشی از یه نمایشگر با طراحی مناسب و حاشیه نسبتا کم استفاده میکنند ولی گوشی X5 Pro یک مقداری حاشیه کمتری داره و حاشیه ها به صورت متقارن پخش شدند و دیگه حاشیه زیادی از پایین نمایشگر مثل گوشی X5 نداریم. دوربین سلفی هم توی یه پانچ هول وسط نمایشگر قرار گرفته. برای هر دو گوشی از گواهی IP53 که یه مقاومت مناسب در مقابل پاشیدن ‌ذرات آب داره استفاده شده ولی در مورد محافظ صفحه نمایش گوشی X5 Pro یه مقداری بهتره و از گوریلا گلس ۵ به جای گوریلا گلس ۳ روی نسخه معمولی استفاده میکنه.

هر دو گوشی طراحی و کیفیت ساخت مناسبی دارند و با اینکه نمایشگرهای بزرگی برای اونها استفاده شده گوشی های خوش دست و راحتی به حساب میان اما X5 Pro با یه طراحی تخت و شیک گوشی جذاب تری به حساب میاد و یه مقداری کیفیت ساخت بهتری داره و حس بهتری موقع استفاده به شما میده.

 

مقایسه صفحه نمایش پوکو X5 با Poco X5 Pro


هر دو گوشی از یه پنل امولد با اندازه یکسان ۶.۶۷ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰، رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی و جزئیات و ترکیب رنگ مناسب و زنده ای استفاده میکنن اما گوشی X5 Pro به خاطر امکان نمایش ۱ میلیارد رنگ ترکیب رنگ زنده تر و روشن تری داره و میتونه کیفیت تصویر با کنتراست بیشتری رو به شما نمایش بده. از قابلیت های HDR و دالبی ویژن روی گوشی Poco X5 خبری نیست و این موارد فقط روی نسخه پرو استفاده شده. در مورد روشنایی صفحه نمایش هر دو عملکرد مناسبی دارند و میتونید به راحتی در محیط بیرون از هر دو گوشی استفاده کنید ولی گوشی X5 یه مقداری روشنایی بیشینه بیشتری داره و میتونه عملکرد بهتری زیر نور مستقیم داشته باشه.

با اینکه هر دو گوشی از رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی استفاده میکنن و میتونن تجربه استفاده روزمره مناسب و روونی رو به شما بده ولی فقط گوشی X5 Pro از نرخ به روز رسانی آداپتیو پشتیبانی میکنه و میتونه با توجه به عملکرد گوشی بین حالت های مختلف سوییچ کنه ولی توی گوشی X5 باید به صورت دستی این کار رو انجام بدید. هر دو گوشی از تاچ سمپلینگ ۲۴۰ هرتزی استفاده میکنن و پاسخ دهی مناسبی به دستورات شما موقع کار با گوشی دارند. در مجموع هر دو گوشی نمایشگر مناسب و با جزئیات بالایی دارند اما گوشی X5 Pro از یه نمایشگر با حاشیه کمتر، ترکیب رنگ بهتر و رفرش ریت هوشمند استفاده میکنه که میتونه در کل تجربه بهتر و با ترکیب رنگ جذاب تری به شما بده.

 

مقایسه باتری Poco X5 با X5 Pro


هر دو گوشی از یه باتری ۵۰۰۰ میلی‌ آمپر ساعتی استفاده میکنن که میتونه در استفاده معمولی و روزمره حدود یک روز کامل به شما شارژدهی کنه البته اگه استفاده سنگینی از گوشی داشته ممکنه آخر روز نیاز به شارژ داشته باشید. خیلی فرق خاصی بین شارژدهی دو گوشی وجود نداره و هر دو در این بخش یه عملکرد نزدیک به هم و مناسب رو دارند.

اما در بخش شارژ شدن بین دو گوشی تفاوت هایی وجود داره، گوشی X5 Pro از یه شارژر ۶۷ واتی استفاده میکنه ولی شیائومی برای گوشی X5 از یه آداپتور ۳۳ واتی استفاده کرده. توی باکس هر دو محصول هم آداپتور قرار گرفته و نیازی به هزینه اضافه و جدا برای این بخش نیست. گوشی X5 Pro توی حدود نیم ساعت میتونه حدود ۸۰ درصد گوشی رو شارژ کنه که این مقدار برای گوشی X5 در حدود ۶۰ درصده. شارژ کامل گوشی X5 Pro حدود ۵۰ دقیقه زمان میبره که برای گوشی X5 شارژ کامل به حدود ۱۵ دقیقه زمان بیشتری نیاز داره. شارژ معکوس باسیم هم برای نسخه پرو در نظر گرفته شده تا در مواقع ضروری بتونید گجت ها و دستگاه های دیگه خودتون رو شارژ کنید.

در مجموع در این بخش توی شارژدهی تفاوت خاصی بین دو گوشی وجود نداره اما در مورد سرعت شارژ نسخه پرو برتری محسوسی داره و میتونه در زمان سریع‌تری شارژ بشه و در این بخش برتری رو به دست میاره.

 

مقایسه دوربین شیائومی پوکو X5 با X5 Pro


پوکو از یه دوربین سه گانه ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولترا واید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو برای گوشی X5 استفاده کرده که یه مقداری به نسبت نسخه پرو دوربین اصلی ضعیف تری داره. عکس های لنز اصلی جزئیات و ترکیب رنگ مناسبی دارند اما به نسبت نویز زیادی توی اونها دیده میشه و یه مقداری دینامیک رنج اونها مشکل داره. لنز اولترا واید عکس های با جزئيات مناسبی میگیره اما مثل لنز اصلی به نسبت نویز زیاد و دینامیک رنج محدودی داره. عکس های لنز ماکرو فانتزی هم خیلی تعریفی ندارند و نباید انتظار جزئیات و رنگ های خوبی رو از اون داشته باشید. دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی به نسبت جزئیات مناسبی میگیره و دینامیک رنج خوبی داره اما کمی نویز توی عکس های اون دیده میشه. فقط با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم میتونید فیلمبرداری کنید که جزئیات و کنتراست تصویر مناسبی داره اما رنگ ها کمی بی روح هستند و کمی دینامیک رنج محدوده. لرزشگیر دیجیتالی هم خیلی عملکرد خاص و خفنی نداره.

گوشی X5 Pro از دوربین سه گانه ۱۰۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و ۲ مگاپیکسلی ماکرو استفاده میکنه. عکس های لنز اصلی کیفیت خوب، رنگ های زنده و گرمی داره ولی جزئیات ثبت شده توی عکس ها متوسطه. جزئیات و رنگ های عکس های دوربین اولترا واید بد نیست ولی کنتراست و دینامیک رنج معمولیه. لنز ماکرو تقریبا جنبه فانتزی داره و خیلی نمیشه بهش اتکا کرد. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی تقریبا کیفیت معمولی داره و کنتراست رنگ هم بد نیست اما نویز خاصی توی اون دیده نمیشه و به نسبت گوشی X5 رنگ پوست رو بهتر و زنده‌تر در میاره. امکان فیلمبرداری 4K با 30 فریم و ۱۰۸۰ با ۶۰ فریم وجود داره که کیفیت تقریبا مشابه بخش عکاسیه و لرزشگیر دیجیتال تا حدودی میتونه لرزش ها اضافه رو حذف کنه. دوربین سلفی هم میتونه با رزولوشن ۱۰۸۰ و تا ۶۰ فریم فیلمبرداری کنه و در کل عملکرد بخش فیلمبرداری به نسبت نسخه معمولی عملکرد بهتری داره.

هر دو گوشی عملکرد دوربین متوسط رو به خوبی دارند ولی گوشی X5 Pro در بخش دوربین اصلی و سلفی و همچنین بخش فیلمبرداری عملکرد بهتری رو از خودش نشون میده و برتری رو در این بخش به دست میاره.

 

مشاهده قیمت روز گوشی Poco X5 شیائومی
مشاهده قیمت روز گوشی Poco X5 Pro شیائومی

 

مقایسه سخت افزار و نرم افزار پوکو X5 Pro و X5


گوشی X5 از تراشه نسبتا قدیمی اسنپدراگون 695 استفاده میکنه که به نسبت ایکس 5 پرو قدیمی تر و ضعیف تره ولی در استفاده معمولی عملکرد مناسبی داره و میتونه توی بازی ها با جزئیات معمولی فریم قابل قبولی رو به شما بده اما در استفاده در برنامه ها و بازی های سنگین فریم کمتری میتونه بهتون بده. در استفاده طولانی مدت هم نسبتا داغ میکنه و دچار لگ و باگ میشه و در کل در این بخش به نسبت نسخه پرو طبیعتا ضعیف‌تره.

تراشه اسنپدراگون 778G 5G برای گوشی Poco X5 pro استفاده شده که در استفاده معمولی و روزمره یه مقداری سریع‌تر از گوشی X5 عمل میکنه و میتونه تجربه بهتر و روون تری رو به شما بده. بازی های جدید رو میتونه با گرافیک بالا و فریم ۵۰ ۶۰ اجرا کنه و در استفاده طولانی کمی لگ و باگ میزنه و دما نسبتا بالا میره. از نسخه وای فای 6 به نسبت نسخه وای فای ۵ گوشی X5 استفاده میکنه و موقع بازی آنلاین ارتباط پایدارتری خواهید داشت. هر دو گوشی با ۶/۸ گیگ رم و ۱۲۸/۲۵۶ گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 2.2 عرضه میشن. گوشی X5 از درگاه سیم کارت هیبریدی استفاده میکنه و میتونه به صورت همزمان از یه سیم کارت و یه کارت حافظه جانبی پشتیبانی کنه اما گوشی X5 Pro قابلیت اضافه کردن کارت حافظه جانبی رو نداره و اگه فضای ذخیره سازی بیشتر براتون اهمیت داره باید سراغ نسخه با حافظه ذخیره سازی بالاتر برید.

هر دو گوشی از رابط کاربری مخصوص شیائومی یعنی MIUI استفاده میکنن ولی X5 Pro با اندروید ۱۲ و  MIUI 14 به صورت پیش فرض عرضه شده و امکان ارتقا به اندروید ۱۳ رو داره اما گوشی Poco X5 با اندروید ۱۲ و MIUI 13 عرضه شده و فقط براش آپدیت MIUI 14 عرضه شده و خبری از اندروید ۱۳ برای اون نیست. در کل شیائومی در بخش آپدیت نرم افزاری یه مقداری به نسبت گوشی های سامسونگ و دیگر برندها عملکرد عجیب و غریب و خاصی داره و با اینکه قول دو سال آپدیت نرم افزاری رو برای این گوشی های داده اما اینکه کی و به چه صورت این آپدیت ها عرضه بشن هنوز دقیق معلوم نیست. ولی در کل هر دو گوشی یه تجربه نزدیک و مشابه رو میتونن بدن ولی گوشی X5 Pro یه مقداری تجربه به روزتری میتونه به شما بده.

 

مشاهده قیمت روز گوشی Poco X5 شیائومی
مشاهده قیمت روز گوشی Poco X5 Pro شیائومی

 

 

مقایسه عملکرد اسپیکر گوشی Poco X5 و Poco X5 Pro


گوشی X5 Pro از اسپیکر استریو با بلندی متوسط رو به خوب و کیفیت صدای مناسب و بیس خوبی استفاده میکنه و تفکیک صدا هم قابل قبوله اما صدا خیلی بالانس نیست و زیاد مناسب بازی و تشخیص اینکه صدا دقیقا از کدوم سمت میاد نیست. ولی گوشی X5 از یه اسپیکر در پایین گوشی استفاده میکنه که بلندی مناسبی داره اما خیلی کیفیت صدا خوب نیست و بیس خاصی نداره. هر دو گوشی از جک ۳.۵ میلمیتری صدا پشتیبانی میکنن و میتونید هدست یا هندزفری سیم دار خودتون رو برای دریافت کیفیت بهتر به راحتی بهشون متصل کنید.

 

کدوم گوشی ارزش خرید داره؟


گوشی X5 Pro در همه بخش از طراحی تا نمایشگر و باتری و اسپیکر و قدرت سخت افزاری گرفته از گوشی X5 عملکرد بهتری داره و میتونه گزینه مناسب تری باشه. اما این عملکرد مناسب تر توی بخش سخت افزاری خیلی مشهود تره و در بخش های دیگه تفاوت ها نسبتا اندکه و در استفاده روزمره شاید همیشه متوجه این موارد نشید. با توجه به اختلاف ۳ میلیون تومانی دو گوشی در نسخه با رم و حافظه ذخیره سازی یکسان 8/256 اگه خیلی عملکرد پردازشی برای تجربه بهتر توی بازی ها و داشتن شارژر با توان بالاتر که میتونه یه ربعی گوشی شما رو سریع‌تر شارژ کنه براتون اهمیت زیادی نداره میتونید هزینه کمتری کنید و سراغ گوشی X5 برید اما اگه عملکرد روون و سریع توی رابط کاربری و جزئيات مناسب توی بازی ها براتون مهمه و دوست دارید موقع تماشای ویدیو یا بازی رنگ های زنده ای داشته باشید بهتره اون هزینه بیشتر رو انجام بدید و سراغ نسخه پرو برید.

 

مشاهده قیمت روز گوشی Poco X5 شیائومی
مشاهده قیمت روز گوشی Poco X5 Pro شیائومی

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

جدیدترینـ ــهای بازار موبایل دارابیـ

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید